Bezsenność – jak sobie z nią radzić?

  • 3725

    Jakie są skutki bezsenności i jak można jej zapobiec?

    Jedną z najważniejszych czynności, którą wykonujemy w ciągu dnia, jest sen. Nie powinno to nikogo dziwić, ponieważ prawidłowy przebieg tego procesu składającego się z kilku faz jest niezbędny do tego, abyśmy mogli należycie wykonywać swoje obowiązki związane z życiem prywatnym oraz zawodowym. Osoby mające problemy ze snem regularnie uskarżają się na występowanie wielu uciążliwych dolegliwości typu problemy z koncentracją, nieprawidłowe funkcjonowanie układu hormonalnego i odpornościowego, otyłość oraz wiele innych. Niestety, ale w pewnym stopniu to właśnie my sami przyczyniamy się do bezsenności, prowadząc stresujący i intensywny tryb życia, spędzając do tego długie godziny przed ekranem laptopa lub telefonu komórkowego, co w połączeniu z małą ilością ruchu staje się zabójstwem dla prawidłowej jakości snu. W naszym artykule dowiesz się więcej o wszelkich negatywnych następstwach związanych z bezsennością oraz uzyskasz kilka wskazówek, które z pewnością pomogą Ci uporać się z tym niesamowicie trudnym przeciwnikiem.

    Jakie mogą być następstwa braku snu?

    Niestety, ale zbyt mała ilość snu nie pozostaje bez wpływu na nasz organizm, lecz, jak już wcześniej wspomnieliśmy, niesie ze sobą mnóstwo negatywnych skutków. Do najczęściej występujących zalicza się między innymi:

    • Zaburzenie funkcji poznawczych — niedobór snu może doprowadzić do zmian strukturalnych w mózgu, które odpowiadają za funkcjonowanie pamięci długotrwałej. Niestety, ale nie są to zmiany pozytywne, wręcz przeciwnie — stanowią one ogromne niebezpieczeństwo zwłaszcza dla osób starszych, ponieważ bezsenność zwiększa ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera. Także młodsze osoby powinny mieć się na baczności, a to wszystko dlatego, że według badań przeprowadzonych przez izraelskich naukowców, niedobór snu przyczynia się do bardziej emocjonalnych reakcji i problemów z koncentracją uwagi.

    • Problemy z gospodarką hormonalną — jak już wcześniej wspomnieliśmy, osoby cierpiące na bezsenność zdecydowanie częściej zmagają się z problemami hormonalnymi, co przejawia się między innymi zwiększonym popytem na spożywanie posiłków (zwłaszcza tych wysokoprzetworzonych)

    W jaki sposób zapobiegać zaburzeniom snu?

    Lista negatywnych skutków bezsenności jest dosyć długa, a dolegliwości potrafią naprawdę nieźle dać w kość, jednak na szczęście istnieją różne metody, które pozwolą Ci wyeliminować ten problem, zanim jeszcze się na dobre pojawi. Oto kilka sposobów, dzięki którym zdecydowanie zmniejszysz ryzyko wystąpienia bezsenności i poprawisz jakość swojego snu:

    • Łóżko ma służyć tylko i wyłącznie do odpoczynku, nie powinieneś spędzać w nim czasu w ciągu dnia, jeśli nie zamierzasz uciąć sobie krótkiej drzemki.

    • Postaraj się, aby drzemki w ciągu dnia były jak najkrótsze, ich optymalna długość to ok. 20 minut.

    • Idź spać wtedy, gdy naprawdę czujesz się zmęczony. Postaraj się robić to o stałej godzinie, jednak nie przeciągaj tego momentu, jeśli poczujesz znużenie nieco wcześniej.

    • Nie objadaj się na noc — ostatni posiłek powinien być lekkostrawny oraz spożyty najlepiej 2-3 godziny przed snem.

    • Zadbaj o higienę snu — postaraj się, aby w pomieszczeniu było cicho. Jeśli to niemożliwe, zaopatrz się w stopery. Ogranicz także korzystanie z urządzeń elektronicznych.

    • Postaw na relaks — włącz spokojną muzykę, weź ciepłą (ale nie gorącą) kąpiel, jednak pamiętaj, że nie może być to zajęcie wymagające dużego wysiłku umysłowego.

    Jakie są skutki bezsenności i jak można jej zapobiec? – podsumowanie

    Bezsenność to problem, który potrafi zrujnować zdrowie każdego. Na szczęście istnieją sposoby, dzięki którym ryzyko wystąpienia tej choroby i jej negatywnych skutków staje się zdecydowanie mniejsze. Warto wcielić powyższe metody w życie właśnie po to, aby w przyszłości nie cierpieć z powodu problemów ze zdrowiem i nie być skazanym na wielokrotne wizyty u różnorodnych specjalistów, a co za tym idzie – przyjmowanie ogromnej ilości leków.

    Autor: Sylwia Kałuża

    Skomentuj