Wypalenie zawodowe – jak sobie z nim radzić?

  • 3702

    Jak przezwyciężyć wypalenie zawodowe i odzyskać chęć życia?

    Szalone tempo pracy, mnogość zadań i przepracowanie, a w przypadku przedsiębiorców ciągłe ryzyko strat nierzadko prowadzą do załamania i wypalenia zawodowego. Jak je zdiagnozować i odróżnić od zwykłego przemęczenia? Jak je przezwyciężyć i odzyskać pełnię życia?

    Krok 1: Określ swój stan

    W praktyce niewielki stres jest dla nas korzystny: podnosi naszą wydajność i służy jako bodziec dla organizmu. Inna sprawa to przewlekły stres. Ten narusza funkcjonowanie układu hormonalnego i koniec końców prowadzi do wypalenia. Słowo to na trwałe weszło do obiegu, a tak naprawdę przewlekłe zmęczenie to poważny problem, który wymaga pomocy lekarskiej. Jak zdiagnozować wypalenie na wczesnym etapie?

    Psycholodzy wskazują 12 oznak wypalenia zawodowego. Oto najbardziej charakterystyczne:

    – deprywacja (pozbawienie możliwości zaspokojenia swoich potrzeb), na przykład deficyt snu lub kontaktów z ludźmi;

    – rezygnacja z tego, co dotąd ceniliśmy, np. z życia towarzyskiego;

    – depersonalizacja, czyli odczłowieczenie poprzez negowanie własnej wartości lub uprzedmiotowienie osób, z którymi się pracuje;

    – wrażenie pustki wewnętrznej, zagubienie i cynizm;

    Wypalenie to stan, w którym usiłujesz się zebrać i pracować jak kiedyś, ale nie masz na to sił. W konsekwencji masz poczucie winy, które generuje agresję. Możesz zacząć podejmować decyzje pod wpływem emocji, co jest niedopuszczalne zwłaszcza, jeśli prowadzisz biznes.

    Krok 2: Zrozum i odpuść

    Pracoholizm, konkurencja i perfekcjonizm. Te cechy są wysoko cenione w naszym społeczeństwie, zwłaszcza w środowisku przedsięborców, i traktowane jako nieodzowny element udanej kariery. Inna sprawa to wypalenie i załamanie psychiczne, do których prowadzi taki styl życia. Nie mamy nic przeciwko roztrząsaniu niepowodzeń i konfliktów, a wypalenie zawodowe wciąż pozostaje tematem tabu, plamą na honorze tego, kto nie podołał wyzwaniom. Ale żeby uwolnić się od przewlekłego stresu trzeba najpierw przyznać przed samym sobą, że problem istnieje.

    Jeśli prowadzisz biznes, dobrze jest mieć zaufanego terapeutę, nawet jeśli nie czujesz oznak wypalenia. Terapia pomaga przepracować blokady i problemy, które sięgają okresu dzieciństwa i rzutują na życie dorosłego. Na efekt pracy można długo czekać, jednak jest ona warta uwagi i poświęcenia. Terapia uwalnia nas od negatywnych emocji i skłania do większego obiektywizmu.

    Kluczem jest zrozumienie, że naszym największym potencjałem jesteśmy my sami. Dlatego inwestując w siebie i własne zdrowie, toczymy do przodu nasz biznes i życie zawodowe. Przestajemy się winić za wypalenie i odbierać je jako porażkę życiową. Zainwestuj w to, co Ci pomaga: nie tylko w psychoterapeutę, ale też lekcje medytacji czy jogi. Z czasem poczujesz przypływ energii i radość.

    Krok 3: Zbuduj tożsamość poza miejscem pracy

    Dochodowość biznesu, ilość spraw odhaczonych w terminarzu nie powinny określać tego, kim jesteś. Ambitne cele to rzecz przydatna, ale dopóty dopóki nie stają się sensem i treścią Twojego życia.

    Człowiek pracujący, zwłaszcza przedsiębiorca, to nie robot wieloczynnościowy zaprogramowany na sukces. Dlatego w wolnym czasie, zajmij się tym, co kochasz: rozwijaj się twórczo, tańcz, śpiewaj, rysuj. Dostrzegaj życie poza murami swojej firmy. To ważny krok w walce z wypaleniem.

    Nie zapominaj o sporcie. Stres prowadzi często do przybierania na wadze, dlatego nie zapominaj o regularnych ćwiczeniach fizycznych. Sport uspokaja też gonitwę myśl, dlatego jeśli musisz uspokoić umysł wybierz się przynajmniej na krótki spacer.

    Dobrym rozwiązaniem są też techniki oddechowe czy zajęcia jogi. Ćwiczenia oddechowe pomagają odciążyć pamięć operacyjną, co jest bardzo istotne dla przedsiębiorcy. „Taski”, które bez przerwy tłuką Ci się po głowie odchodzą, ustępując miejsca nowym kreatywnym i świeżym pomysłom. Pomocne są też afirmacje. Codzienne powtarzane nastrajają na pozytyw i podnoszą wibracje organizmu. Najważniejsze to nie zapominać o wybranych technikach i stosować je codziennie przez pierwsze dwa miesiące. Ten czas jest potrzebny do tego, by stały się dla Ciebie nawykiem.

    Krok 4: Poznaj się lepiej

    Aby uniknąć wypalenia, musisz nauczyć się dbania o siebie. Być może potrzebny Ci w tym będzie psychoterapeuta. Musisz odszukać, jak odzyskać zapasy energii i zrównoważyć napięty grafik. Kiedy już znajdziesz to, co przynosi Ci radość i wytchnienie, trzymaj się tego nawet kiedy wyjdziesz z kryzysu. Wypalenie to stan, w który ponownie możesz popaść.

    Żeby zrozumieć, w jaki sposób zregenerować siły, musisz ustalić, co kieruje Tobą właśnie teraz. Amerykański naukowca i psycholog Steven Reiss wyodrębnił 16 podstawowych pragnień człowieka, które wpływają na nasze zachowanie i nastrój. Wśród nich są władza, status, porządek, ciekawość, akceptacja, spokój i rodzina. Jeśli kieruje Tobą pragnienie lepszego poznania świata, spędzaj wolny czas na nauce jakiegoś języka lub opanowaniu nowej umiejętności. Dla osoby, która ceni sobie porządek, dobrym pomysłem będzie przemeblowanie lub niewielkie porządki.

    Krok 5: Naucz się przyjmować i doceniać własną pracę

    Nadmierne obciążenie pracą to tylko jedna z sześciu przyczyn wypalenia zawodowego. Do pozostałych należą brak poczucia kontroli, poczucie niedocenienia i niesprawiedliwości, rozbieżność między osobistymi wartościami i wartościami organizacji oraz problemy międzyludzkie. W idealnym świecie rzeczywistość wokół siebie można dostosować lub po prostu zmienić pracę. I choć nie zawsze łatwo zmienić to, co nie podoba nam się w pracy, zawsze możemy popracować nad samopoznaniem, własnym stosunkiem do życia i motywacją.

    Autor: Justyna Jarmułowicz

    Skomentuj