Nerwica lękowa – jak ją zdiagnozować i leczyć?

  • 3684

    Nerwica to stan wyczerpania psychicznego. Jedną z jej odmian jest nerwica lękowa, której charakterystycznym przejawem jest odczuwanie strachu.

    Przykładem tej przypadłości może być sytuacja, w której człowiek stracił bliską osobę w wypadku samochodowym i teraz sam lęka się o własne życie w kontekście ruchu drogowego. Z początku taka osoba boi się zbliżać do jezdni. Jeśli jednak nic nie zacznie z tym robić, ów lęk może się przerodzić w strach przed opuszczeniem domu. Konieczność wyjścia na ulicę może spowodować u niej atak paniki.

    Objawy nerwicy lękowej

    Nerwica lękowa charakteryzuje się wzmożonym niepokojem i czujnością. Zwiększone napięcie nerwowe generuje z kolei szybszą męczliwość i drażliwość, a stąd prosta droga do przewlekłego zmęczenia. Osoba z nerwicą lękową staje się rozchwiana emocjonalnie i podatna na infekcje. Z biegiem czasu pojawiają się u niej następujące symptomy:

    – podwyższone ciśnienie;

    – przyśpieszone bicie serca;

    – nudności i problemy z trawieniem;

    – drżenie kończyn;

    – bezsenność;

    – potliwość.

    Jak widać, objawy towarzyszące nerwicy lękowej są bardzo podobne do objawów chorób o podłożu fizjologicznym. Dlatego przed rozpoczęciem psychoterapii, koniecznie trzeba wykluczyć występowanie chorób neurologicznych, kardiologicznych czy endokrynnych. Lekceważenie zaleceń lekarzy może pogłębić zaburzenie lękowe.

    Przyczyny rozwoju nerwicy lękowej

    Aby psychoterapia odniosła skutek chory musi w pierwszej kolejności uświadomić sobie źródło problemu. To zrozumienie pomoże mu powziąć krytyczny stosunek wobec swojego zachowania.

    Przyczyną nerwicy lękowej może być stres lub konflikt wewnętrzny, kiedy to człowiek zmaga się sam ze sobą. W pierwszym przypadku choroba może się rozwinąć na skutek permanentnego napięcia, na przykład trudności w pracy, groźby jej utraty, czy konfliktów w rodzinie, jak i nagle powstałej sytuacji – narodzin dziecka, zmiany miejsca pracy, śmierci bliskiej osoby itd.

    W przypadku konfliktu wewnętrznego mózg znajduje się w stanie ciągłego pogotowia. Wskutek nadmiernej aktywności psychicznej świadomość zaczyna wynajdować coraz to nowe powody do niepokoju, a następnie na nie reagować.

    Leczenie nerwicy lękowej

    Wraz z ustaleniem przyczyny nerwicy lękowej, można podjąć leczenie wykorzystujące i łączące następujące metody:

    Terapia poznawczo-behawioralna. W ramach tej metody psychoterapeuta pomaga przywrócić pacjentowi zdrowie fizyczne i emocjonalne, a także zmienić sposób myślenia poprzez omówienie doświadczanych lęków i generowanych przez nie reakcji. Działania te zmierzają do obniżenia poziomu lęku i wypracowania postępowania w przypadku wystąpienia strachu (techniki samouspokojenia, autotreningi i inne).

    Arteterapia. Ten sposób jest doskonałym narzędziem w pracy z dziećmi, które nie potrafią jeszcze werbalizować swoich lęków, za to znakomicie wyrażają je za pośrednictwem obrazów. Z pomocą bajek, rysunków czy zabaw terapeuta pokazuje dziecku, jak można radzić sobie ze strachem. Jeśli nerwica nie jest daleko posunięta, może podziałać w pracy z dorosłymi. W pozostałych przypadkach jest świetnym uzupełnieniem dominującej metody leczenia.

    Hipnoza. W odróżnieniu od terapii poznawczo-behawioralnej i terapii przez sztukę hipnoza oddziałuje na podświadomość człowieka i jest wykorzystywana w przypadku wyjątkowo silnych stanów nerwicowych, które przeradzają się w fobie. Z pomocą hipnozy psychoterapeuta wzbudza w pacjencie poczucie bezpieczeństwa i ufność wobec świata.

    Leczenie farmakologiczne. Jeśli powyższe metody leczenia zawiodły, lekarz może przepisać antydepresanty i neuroleptyki. Leczenie może odnieść pożądany skutek już po miesiącu, a może ciągnąć się latami – to zależy od stanu pacjenta.

    Profilaktyka nerwicy lękowej

    Nerwica lękowa jest stanem, który po latach może powrócić. Żeby nie dopuścić do jej wystąpienia i nawrotu, wystarczy trzymać się kilku prostych zasad. W podtrzymaniu zdrowia i poczucia bezpieczeństwa pomocny Ci będzie ustrukturyzowany plan dnia, uwzględniający następujące punkty:

    – regularne ćwiczenia fizyczne;

    – zbilansowane posiłki;

    – pełnowartościowy sen;

    – ulubione zajęcie.

    Te środki „ostrożności” pozwolą Ci zachować zdrowie fizyczne i uniknąć koncentrowania się na problemach. Warto też odgradzać się od źródeł negatywnych informacji, jakich dostarczają media, wybrane filmy i książki. Cenną umiejętnością jest też opanowanie technik samouspokajania (autotrening, techniki oddechowe).

    W miarę możliwości – jeśli nerwica nie przerodziła się w fobię i nie towarzyszą jej ataki paniki – należy konfrontować się z sytuacjami napawającymi lękiem i starać się je przezwyciężać.

    Nerwica lękowa nie jest poważną chorobą, ale może znacząco obniżyć komfort życia. Jeśli więc podejrzewasz u siebie to zaburzenie, nie zwlekaj z wizytą u specjalisty. Skrupulatność w realizacji jego zaleceń pomoże Ci się uwolnić od tej uciążliwej przypadłości.

    Autor: Justyna Jarmułowicz

    Skomentuj