Czy warto zażywać suplementy diety?

  • 3623

    Obecnie coraz większą wagę przywiązuje się do zdrowego stylu życia. Inwestujemy w przeróżne diety, zabiegi medyczne, sprzęt sportowy oraz suplementy diety, które z roku na rok cieszą się rosnąca popularnością. Fakt ten nie powinien budzić większego zaskoczenia, bowiem szybki i stresujący tryb życia nie zawsze sprzyja przygotowywaniu zdrowych i pełnowartościowych posiłków, a ceny usług cateringu dietetycznego są często bardzo wysokie i nie każdy może sobie na to pozwolić. Suplementy diety posiadają wiele zalet, pozwalają uzupełnić niedobory cennych witamin, jednak musisz pamiętać, że nawet najlepszego rodzaju preparaty nie zastąpią zbilansowanej, zdrowej diety, która, jak powszechnie wiadomo, jest podstawą prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Zachęcamy do zapoznania się z naszym artykułem wszystkich tych, którzy z różnych powodów rozważają suplementację.

    Jakie są różnice pomiędzy suplementami diety a lekami?

    Pierwszą (i jednocześnie najważniejszą rzeczą), którą musisz sobie uświadomić, jest fakt, że suplementy diety zazwyczaj nie są lekarstwami, lecz zwykłymi produktami spożywczymi, a ich działanie na organizm nie zostało w wielu przypadkach dostatecznie potwierdzone naukowo. Nie wiadomo do końca, jakie właściwości odżywcze posiada dany produkt, nie wspominając już o możliwych skutkach ubocznych. Leki przed dopuszczeniem do użytku muszą przejść ogromną ilość badań, ponadto ilość składników jest nieporównywalnie większa niż w przypadku suplementów, co w połączeniu ze stałą dawką substancji czynnej daje nam gwarancję wysokiej jakości, bowiem wiemy, że ilość danej witaminy bądź innego minerału nie zmieni się, kiedy następnym razem będziemy potrzebować danego lekarstwa, czego nie można właśnie powiedzieć o suplementach diety.

    Czy suplementy diety mogą zastąpić zbilansowaną dietę?

    Jak już wcześniej informowaliśmy, żaden, nawet najlepszy i najnowocześniejszy suplement nie zastąpi odpowiednio zbilansowanej i zdrowej diety. Przyczyna jest bardzo prosta: idąc do apteki z zamiarem zakupu suplementu, kupujemy najczęściej te zawierające tylko jeden pierwiastek, na przykład magnez, wapń bądź potas, zapominając jednocześnie, że częścią składową zdrowej diety są różnorodne witaminy i minerały, które możemy znaleźć w naturalnych, nieprzetworzonych produktach spożywczych. Jak więc widać, nie bez powodu różnorodni producenci umieszczają na opakowaniach informację, że suplementy powinny być dopełnieniem zdrowej diety, a nie jej zastępnikiem.

    W jakich przypadkach wskazane jest zażywanie suplementów diety?

    Należy jednak pamiętać, że istnieją pewne grupy pacjentów, wśród których suplementacja jest nie tylko pożądana, lecz także konieczna. Poleca się ją zwłaszcza osobom mającym zaburzenia wchłaniania składników odżywczych, kobietom w ciąży oraz w okresie menopauzy, warto także, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym suplementować witaminę D3. Jeżeli zdecydujesz się na dodatkową podaż jakiegokolwiek pierwiastka, musisz pamiętać o tym, aby absolutnie nie robić tego na własną rękę, lecz wykonać odpowiednie badania i zasięgnąć porady lekarza bądź farmaceuty. To ważne, ponieważ samodzielna suplementacja może przynieść zdecydowanie więcej szkody niż pożytku, zwłaszcza jeśli okaże się, że wcale nie brakowało nam magnezu lecz innego pierwiastka.

    Suplementy diety – podsumowanie

    Reasumując, decyzja o suplementacji powinna być dokładnie przemyślana oraz uzgodniona ze specjalistą, najlepiej lekarzem lub farmaceutą. Musisz także pamiętać, że nie zawsze jest to konieczne, czasami wystarczy po prostu zmienić sposób odżywiania się i włączyć do swojej diety więcej owoców i warzyw przy jednoczesnym ograniczeniu wysoko przetworzonej żywności.

    Autor: Sylwia Kałuża

    Skomentuj