Aronia — mały wielki owoc

  • 3616

    Aronia to drobny owoc o specyficznym, cierpkim smaku. Przygotowuje się z jej wiele przetworów, np. soki, syropy czy dżemy. Co wyróżnia aronię na tle innych owoców? Charakteryzuje się ona bardzo wysoką zawartością przeciwutleniaczy, które działają korzystnie na organizm. Poznaj prozdrowotne właściwości aronii.

    Związki bioaktywne w aronii

    Aronia zawiera szereg związków, których dostarczanie niesie za sobą wiele korzyści zdrowotnych. Polifenole obecne w tych owocach zaliczane są do tzw. związków bioaktywnych. Mimo że nie pełnią roli odżywczej, ich spożywanie wiąże się z pozytywnym oddziaływaniem na organizm. Wykazują one działanie przeciwutleniające, gdyż biorą udział w neutralizowaniu wolnych rodników, których nadmierna ilość powoduje stres oksydacyjny. Stres oksydacyjny jest niekorzystny, ponieważ zwiększa ryzyko występowania niektórych chorób oraz przyspiesza procesy starzenia. Co istotne, aronia zawiera aż 2080 mg polifenolów w 100 gramach, a dla porównania czarna porzeczka 560 mg tych związków w tej samej ilości owoców. Aronia posiada znacznie więcej związków przeciwutleniających niż inne owoce, co czyni ją wyjątkową.

    Pozytywny wpływ aronii na zdrowie

    Aronia, a mówiąc ściślej związki w niej zawarte, mają działanie prozdrowotne. Mogą one zapobiegać zachorowaniu na nowotwory. Owoce będące tematem tego artykułu działają prewencyjnie względem raka jelita grubego. W literaturze opisywano także korzystny wpływ ekstraktów z aronii na hamowanie rozwoju raka piersi oraz okrężnicy, a także ograniczenie kumulacji metali ciężkich w wątrobie i nerkach. Polifenole zawarte w aronii działają ochronnie na śródbłonek naczyniowy oraz mogą przyczyniać się do poprawy parametrów lipidowych. Związki te wykazują także działanie obniżające ciśnienie krwi. Ekstrakty z tych owoców znane są z działania przeciwbakteryjnego, a spożywanie soku z aronii może redukować częstość występowania zapalenia pęcherza moczowego. Te niewielkie owoce działają też przeciwzapalnie i przeciwwirusowo co przekłada się na ich korzystny wpływ na wzmocnienie odporności.

    Chcąc zadbać o swoje zdrowie, warto włączyć do swojej diety nawet niewielką ilość aronii. Z uwagi na jej specyficzny smak, nie zawsze jest chętnie wybierana przez konsumentów. Warto znaleźć dla siebie taką postać, np. dżem, sok, proszek czy owoce suszone, która będzie dla nas odpowiednia.

    Autor: K. Błaszkowska

    Bibliografia:

    1. M. Białek, J. Rutkowska, E. Hallmann, Aronia czarnoowocowa (Aronia Melanocarpa) jako potencjalny składnik żywności funkcjonalnej, Żywność. Nauka. Technologia. JakoĞć, 2012, 6 (85), 21 – 30.

    2. J. Bylinowska, Aronia — odkryj moc antyoksydantów (2020), https://dietetycy.org.pl/aronia-wlasciwosci/

    Skomentuj