Czy jedzenie mięsa jest zdrowe?

  • 3588

    Czy warto spożywać mięso i jego wyroby?

    Czy jedzenie mięsa w dzisiejszych czasach jest zdrowe? Obecnie coraz więcej ludzi podejmuje decyzję o całkowitej bądź częściowej rezygnacji ze spożycia produktów mięsnych i przejścia na dietę wegetariańską lub wegańską. Powody są różne, począwszy od troski o środowisko naturalne, poprzez chęć spróbowania czegoś nowego, kończąc zaś na kwestiach zdrowotnych, niemniej jednak nadal istnieje spora grupa osób, dla których mięso oraz wszelkie jego wyroby stanowią podstawę posiłku, a wszystko to za sprawą jego walorów smakowych oraz bogactwa witamin z grupy B, żelaza i wielu innych, niezwykle cennych dla organizmu pierwiastków. Musicie jednak mieć świadomość tego, że zawsze w słoiku miodu znajdzie się łyżeczka dziegciu i dokładnie tak samo jest w tym przypadku. Produkty mięsne, pomimo wielu prozdrowotnych właściwości, posiadają także takie, które niewątpliwie mogą przyczynić się do znacznego pogorszenia naszego samopoczucia. Niegdyś budząca sporo kontrowersji dieta roślinna, obecnie jest coraz częściej rekomendowana nie tylko przez lekarzy, lecz także innych przedstawicieli służby zdrowia.  Wszystkie wyżej wymienione kwestie przyczyniają się do tego, że spór pomiędzy zwolennikami mięsa a jego przeciwnikami nieustannie narasta. Obie strony wprost prześcigają się w podawaniu różnorodnych argumentów. Jeżeli jesteś jedną z osób, które zastanawiają się, czy mięso, aby na pewno powinno znajdować się w twoim codziennym jadłospisie, powinieneś przeczytać ten artykuł. Poniżej znajdziesz kilka porad, które z dużą dozą prawdopodobieństwa pomogą rozwiać jakiekolwiek wątpliwości. 

    Dlaczego warto spożywać mięso?

    Czy jedzenie mięsa jest zdrowe? Mięso oraz jego produkty powinny znaleźć się w twojej diecie ze względu na jego liczne walory zdrowotne. Musisz pamiętać, że produkty roślinne są bardzo dobrym źródłem białka i jak najbardziej należy je spożywać, jednak to właśnie mięso przoduje pod tym względem. Białko zwierzęce zawiera wszystkie aminokwasy niezbędne do codziennego funkcjonowania, czego niestety nie można powiedzieć o jego roślinnym odpowiedniku. To właśnie w mięsie znajdziesz spore ilości miedzi, magnezu, siarki, witamin z grupy B, żelaza, co umożliwia między innymi prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego.

    Dlaczego warto ograniczyć spożycie produktów mięsnych?

    Jak już wcześniej wspomnieliśmy, produkty mięsne są cennym źródłem różnorodnych witamin, jednak musimy pamiętać, że nawet z pozoru dobre rzeczy w nadmiarze mogą okazać się szkodliwe, co widać na przykładzie mięsa. To właśnie tutaj znajdziemy ogromne ilości żelaza, niezwykle cennego pierwiastka dla organizmu, jednak zbyt duża jego ilość może przyczynić się do powstawania wolnych rodników, a to zdecydowanie nie służy naszemu DNA. Skoro mowa o skutkach ubocznych wynikających ze spożywania mięsa, nie można zapomnieć o wysokiej zawartości nasyconych kwasów tłuszczowych bądź niekorzystnie wpływającej na funkcjonowanie naszych nerek soli, nie wspominając już o tym, że najczęściej wybierane przez nas produkty mięsne (chodzi tutaj o mięso czerwone) zawierają ogromne ilości różnego rodzaju antybiotyków, hormonów oraz innych rzeczy, które w dłuższej perspektywie mogą siać ogromne spustoszenie niemalże w każdym zakątku organizmu. 

    Jakie są inne możliwości?

    Jeżeli po przeanalizowaniu wyżej wymienionych czynników podjąłeś decyzję, że nie chcesz definitywnie rozstawać się z ulubionymi produktami, musisz wiedzieć, że masz kilka dosyć ciekawych opcji do wyboru. Ciekawą opcją jest fleksitarianizm, polegający na spożywaniu wyrobów mięsnych kilka razy w tygodniu. W miarę możliwości dobrze jest poszukać roślinnych zamienników. Najlepiej unikaj czerwonego mięsa, zacznij za to spożywać więcej drobiu, roślin strączkowych, a także nabiału. Nie musisz się obawiać niedoborów białka, bowiem wszystkie wymienione grupy produktów to jego bogate skarbnice, a półki sklepowe wprost uginają się od wegańskich produktów. 

    Czy jedzenie mięsa jest zdrowe – podsumowanie

    Mięso oraz jego produkty posiadają kilka wad, jednak to nie zmienia faktu, że to właśnie one są niezwykłym bogactwem wielu cennych pierwiastków, które w mniejszym bądź większym stopniu przyczyniają się do funkcjonowania całego organizmu, a ich umiarkowane spożycie raczej nie powinno przynieść żadnych negatywnych skutków (wyjątkiem są osoby, które na przykład z powodu fenyloketonurii bądź alergii nie mogą spożywać mięsa ani żadnych innych produktów wysokobiałkowych). W przypadku braku jakichkolwiek przeciwwskazań do delektowania się produktami mięsnymi zalecamy przejście na wcześniej wspomniany fleksitarianizm. Rozwiązanie to pozwoli Ci z jednej strony znacząco ograniczyć spożycie wszelkiego rodzaju produktów mięsnych, a jednocześnie zadbać o zdrową i zbilansowaną dietę. Jeżeli mimo wszystko podjąłeś decyzję o rezygnacji z mięsa, warto, abyś opracował jakiś plan, aby nie narazić się na niedobory cennych składników odżywczych. Dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług dietetyka. To dosyć kosztowna opcja, jednak czasami trzeba zainwestować nieco swoich funduszy po to, aby w dalszej perspektywie móc osiągnąć naprawdę spektakularny i godny podziwu efekt.

     

    Autor: Sylwia Kałuża

    Skomentuj